Verbeter jouw mentale gezondheid (de 7 tips)

Iedereen wil zich het liefst fit en gezond voelen. De hele dag in de weer zijn en genoeg energie hebben om te werken, te sporten en leuke dingen te doen. Veel mensen streven dan ook naar de drie pijlers: rust, reinheid en regelmaat. Een gezond lichaam is een gezonde geest. Maar, hoe weer je je tegen alle verleidingen die wij in ons dagelijks leven op ons bord krijgen? Hieronder lees je de 7 gouden tips voor het verbeteren van jouw mentale gezondheid.

Photo Credit: Unsplash

Wat is mentale gezondheid?

Mentale gezondheid is gezondheid van je geest. Je mentale fitheid heeft grote invloed op je dagelijks functioneren. Ben je mentaal uit balans, ervaar je veel stress of hebben andere gezondheidsproblemen invloed op jouw leven? Dan kan het zijn dat je je fysiek ook niet optimaal voelt. Je kunt fysiek supergezond zijn, maar mentaal een wrak. Wanneer je lichaam en geest evenwichtig functioneren, kun je het beste uit jezelf en het leven halen.

1. Count & write down your blessings

Het klinkt misschien cliché en zo uit een talkshow gegrepen, maar dankbaarheid helpt je om je niet op het negatieve, maar op het positieve in het leven te focussen. Probeer eens iedere dag drie dingen op te schrijven waar je die dag dankbaar voor bent. Dat nieuwe boek dat je hebt gekocht, een lief compliment van een collega of een heerlijke maaltijd die je hebt gegeten. Tijdens en na het opschrijven zul je merken dat je hersenen geluksstofjes aanmaken, waardoor jij je beter voelt.

2. Laat eens dat wijntje staan

Het lijkt een schot voor open doel: matig je alcoholgebruik. Vrijwel iedereen weet dat alcohol niet goed is voor ons lichaam. Het heeft negatieve invloed op verschillende delen van onze hersenen en nog maar te zwijgen over de lever en nieren. Veel mensen drinken dagelijks een paar wijntjes, biertjes of andere alcoholische dranken. Probeer eens niet dágelijks te drinken, je zult al snel merken dat je de dag erna fitter en scherper bent, zelfs als het maar twee glaasjes per dag waren.

3. Ga wandelen (in het bos) en train je hersenen

Tientallen onderzoeken hebben het al bewezen: de natuur is zeer goed voor onze mentale gezondheid. Dagelijks minimaal twintig minuten een stuk wandelen of fietsen in de natuur zorgt voor een lagere bloeddruk, minder stress, betere gemoedstoestand, minder angsten en een algeheel opgewekter gevoel. En nee, je hoeft niet gelijk uren te gaan hiken in de Ardennen, een halfuurtje of zelfs twintig minuten wandelen in een park of in het bos is voldoende. Door te wandelen neemt de activiteit in de hippocampus toe en zul je merken dat je gedurende de dag beter in staat bent je te concentreren en dingen te onthouden.

4. Voeding is de brandstof van jouw lichaam

Gezond en gevarieerd eten is net zo belangrijk als lichaamsbeweging. Vul je lichaam niet, maar voed je lichaam. Door gezond te eten zul je merken dat je hersenen hierop reageren. Zink is bijvoorbeeld heel goed voor het geheugen, concentratie en probleemoplossend vermogen. B-vitaminen spelen een grote rol bij de energiehuishouding van het lichaam. Eet groente, fruit en voldoende vezels en je lichaam zal je dankbaar zijn.

Ontdek wat de mogelijk heden zijn van Johan.nl

Meer informatie

5. Slaap jezelf fit!

Goed slapen is misschien wel het belangrijkste ingrediënt van een goed evenwicht van lichaam en geest. Een keer een nacht goed slapen zal niet al je problemen oplossen, maar structureel zeker wel. Je brein wordt ’s nachts als het ware gereinigd en klaargemaakt voor een nieuwe dag. Een goede nachtrust zorgt er dan ook vaak voor dat je overdag lekkerder in je vel zit en je beter kunt concentreren. Zoals al eerder genoemd: rust, reinheid en regelmaat. Goed slapen kun je zeker onder ‘rust en regelmaat’ scharen. Een middagdutje is helemaal niet erg, maar zorg ervoor dat je ‘s nachts genoeg uren slaapt om je lichaam optimaal te kunnen herstellen.

6. Mediteren kun je leren

Meditatie kan je helpen om je minder opgejaagd te voelen en met meer rust en kalmte te leven. Mindfulness helpt je om niet bezig te zijn met iets wat gister gebeurde of wat nog komen gaat, maar te genieten van het hier-en-nu. Er zijn honderden manieren waarop je mindfulness kunt toepassen, ook yoga is een goede manier om je lichaam en geest te ontspannen en stress te laten verdwijnen. ’s Morgens vijf minuten concentreren op je ademhaling en je maakt een heerlijk frisse start, of probeer het juist in de avond om je hoofd leeg te krijgen voor je gaat slapen.

7. Praat over je gevoelens

Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Iedereen heeft eens een moment in zijn of haar leven dat het allemaal tegenzit. Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar het is belangrijk om te weten dat er hulp is. Praten over je gevoelens kan een enorme opluchting zijn en kan je zo ver verder helpen. Wil jij graag een afspraak maken met een professional? Bekijk hier voor professionals.

Mentaal fit met Johan

Door de diverse samenwerkingen op het Johan portaal is een onafhankelijk digitaal ecosysteem ontstaan. In dit ecosysteem komt vraag en aanbod samen om te werken aan een zo optimaal mogelijke werksituatie. Op het portaal heb jij inzage in je gezondheid en functioneren, toegang tot producten om jezelf te ontwikkelen en controle over je eigen data. Dit alles met het behoud van privacy, in een veilige en leuke omgeving.

Photo Credit: Unsplash